گزارش تخصصی درس زبان و ادبیات فارسی(گزارش سوم)

گزارش تخصصی در زبان و ادبیات فارسی   (فارسی ، انشا،املا)

ایرادات موجود در تدریس و کتب ادبیات و زبان فارسی و روش حل مشکلات آن

گزارش تخصصی درس زبان و ادبیات فارسی(گزارش سوم)

چکیده

يكي از دلايل كم توجهي به ادبيات نگاه سطحي ما به آن است . در كش و قوس هاي سال هاي خود‌باختگي در برابر غرب و نفوذ آداب غربي كه اندك اندك چون موريانه اي به جان اين درخت تناور و سايه افكن افتاد ، زبان و ادبيات فارسي به عنوان درسي تفنني ، سرگرم كننده و حتي نمره آور و معدل‌چاق كن در نظام آموزشي ما جا خوش كرد . ادبيات فارسي درسي آسان قلمداد شد كه هر دبير غير‌متخصص و كم سوادي مي تواند از عهده ي تدريس آن برآيد و چنان شد كه خود به خود و از آغاز نيز گروه كم سوادان به سوي رشته ي ادبيات كشيده شدند. گزارش تخصصی در زبان و ادبیات فارسی(گزارش سوم)

اكنون نيز اگر به نحوه ي هدايت تحصيلي دانش آموزان  گذري بيندازيم، متوجه اين قضيه خواهيم شد . دانش آموزاني كه حتي رشته ي ادبيات را كسب نكرده اند نيز، با تشكيل كميسيون خاص در ادارات آموزش و پرورش به سوي اين رشته گسيل داده مي شوند . رشته اي كه خود دانش آموز به رفتن و ادامه‌ي تحصيل در آن راغب نيست و حتي با توجه به سوابق موجود استعداد راه يابي بدان رشته را ندارد . اين است حال و روز رشته ي ادبيات در اين روزگار . گزارش تخصصی  درس زبان و ادبیات فارسی(گزارش سوم)

مقدمه

تدریس، یک سمفونی موسیقی است که باید صحیح نواخته شود و احساس لازم را به شنونده منتقل نماید. موسیقی زیبایی که جامعه را به لذت و وجد و پویایی وامی دارد. تدریس هنر ظریفی است که موفقیت آن به عوامل چندی وابسته است که عدم توجه به آنان ما را از مسیر اصلی دور می نماید و در حقیقت زحمات ما را به هدرمی دهد. بسیاری از دانش آموزان به درس ادبیات علاقه نشان نمی دهند و در برنامه ریزی خود جایی  برای  ادبیات در نظر نمی گیرند.

بدین جهت  معلم را به اهداف مورد نظر نمی رسانند. بسیاری از اولیا  نیز با  فرزندان خود در این زمینه هم فکری دارند. در بسیاری از مواقع مشاهده می کنیم که  بی علاقه بودن یادگیرندگان به موضوعی خاص، ناشی از علاقه مند نبودن والدین و مربیان آن هاست که این امر علت های مختلفی دارد که  باید مورد بررسی قرار گیرد. شاید یکی از علت ها این باشد، که در مدارس به این درس اهمیت داده نمی شود و تصور می کنند چون  فارسی  زبان رایج  است، هر کس بدون کم ترین اطلاعات می تواند از عهده ی  تدریس  برآید در صورتی که این، تصور نادرستی است، چون  زبان، مهم ترین  ابزار انسان  برای  تفکر، سخن گفتن، گوش دادن، خواندن و نوشتن است به همین جهت از درس های  دیگر مهم تر و شایسته ی توجه بیش تری است که اگر به آن توجه نشود به طور غیر مستقیم به کار معلمان دروس دیگر هم لطمه وارد می کند،

بنابراین شرط اول برای موفقیت در این درس و رسیدن به اهداف آموزش زبان و ادبیات فارسی علاقه مندی دانش آموزان به این درس است که این علاقه را باید تقویت کرد و اگر وجود ندارد به وجود آورد به طور خلاصه می توان اهداف برنامه را از بین بردن همه ی موانع و مشکلات موجود در مسیر دست یابی به اهداف آموزشی درس ادبیات  و تقویت همه ی عوامل تاثیر گذار دانست. گزارش تخصصی  درس زبان و ادبیات فارسی(گزارش سوم)

در ابتدا به ذکر موارد کسل کننده ای تدریس این درس برای دانش آموزان به صورت موضوعی می پردازیم:

ولین آموزه درروش  تدریس ،ایجاد انگیزه در دانش آموزان است و این که هدف از خواندن تاریخ ادبیات برای فراگیران باید تشریح شود و به قول یکی از اساتید ارجمندم ،تاریخ ادبیات ،سنگ قبر خوانی نیست بلکه اگر این هدف برای دانش آموزان بیان شود که ما می خواهیم به شیوه وسبک شاعری شاعران بپردازیم واز روش مقایسه ی سبک ها درس را به آنان بیاموزیم راهکار بسیار مناسبی است برای فراگیری دانش آموزان .

برخی مدرسان در تدریس تاریخ ادبیات از روش های سخنرانی استفاده می کنند البته هر چند نظام ارزشیابی ها هنوز برپایه ی حفظ محفوظات و انتقال دانش استوار است اما امروزه از این نوع روش ها در تدریس ،به نام روش تدریس خشک یاد می شود و دانش آموزان از تدریس این نوع معلمان استقبال نمی کنند  و اشتیاق نشان نمی دهند.در این روش ، دانش آموزان منفعل هستند و بی تحرک و از توان و خلاقیت آن ها استفاده نمی شود و به طور کلی این که در فرایند یادگیری مشارکت ندارندو عملا به عنوان یک شنونده که مجبور است لحظات و شاید ساعتی را تحمل کند تا کلاس تاریخ ادبیات پایان پذیرد .

 

 

 

 

 

برای رفع این مشکل ، وایجاد انگیزه که قبلا اشاره شد استفاده و بهره وری از مشارکت فعال دانش آموزان در فرایند تدریس استفاده شود وبهتر است کلاس پویا و پرجنب و جوش باشد براین اساس این جانب با توجه به تجربه ی چندین ساله در تدریس این درس روش های متعددی را دنبال نموده ام و ارزشیابی های متعدد وموفقیت قطعی این تجربه را برایم اثبات نموده است و در این جا تمام همکاران و مدرسینی که در تدریس روش های فعال تدریس از جمله روش هم یاری در کلاس های ضمن خدمت ارائه طریق داده اند صمیمانه سپاس….  گزارش تخصصی  درس زبان و ادبیات فارسی(گزارش سوم)

این گزارش تخصصی در ۹صفحه همراه با چکیده ،مقدمه ، بدنه تحقیق، پیشنهاد ، نتیجه گیری و منابع می باشد.

قیمت مقاله ۸۰۰۰تومان می باشد که می توانید از قسمت زیر دانلود کنید

برای خرید این مقاله اینجا را کلیک کنید و اطلاعات خرید را تکمیل نمایید

افزودن یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

راه اندازی شده توسط همیار وردپرس