گزارش تخصصی آزمایشگاه مدارس (دومین گزارش این درس)

گزارش تخصصی

چکیده:يکي از مکان هاي آموزشي مهم در مدرسه ها آزمايشگاه است که در چند سال اخير، به رغم تاکيدات فراوان دست اندرکاران نظام آموزشي بر اهميت آن، مهجور مانده و روز به روز بر مهجوريت آن افزوده مي شود.
در اين نوشته سعي داريم، علل اين مهجوريت و راه هاي برون رفت از آن را توضيح داده است.
يادگيري علوم تجربي (فيزيک، شيمي، زيست شناسي) نيازمند آزمايش هاي عملي و آزمايشگاه است. با انجام آزمايش است که انگيزه خلاقيت، نوآوري و پرسشگري در دانش آموزان، بيدار و شکوفا مي شود. در آزمايشگاه است که دانش آموزان نسبت به پديده هاي زيستي، کنجکاو و علاقه مند مي شوند و در نهايت، تفسير نتايج حاصل از آزمايش است که موجب تقويت حس پژوهش و تحقيق در آنها مي گردد. با کمال تاسف، در مدارس ما اين مهم به فراموشي سپرده شده و فارغ التحصيلان مدارس و دانشگاه هاي ما از پژوهش و تحقيق جدي گريزان اند.آموزش و پرورش ما ابتدايي ترين حق دانش آموزان در امر يادگيري علوم تجربي يعني مشاهده علمي را با دلايل گوناگون از آنها سلب کرده است.

520000
با وجود تاليف فعاليت هاي آزمايشگاهي در کتاب هاي درسي دوره دبيرستان و پيش دانشگاهي توسط سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي، در مدارس، بهايي به آنها داده نمي شود! مدارس ما يا آزمايشگاه ندارند و يا اگر دارند، تجهيزات لازم را ندارند و اگر هر دو را دارند، ساعت آزمايشگاه در برنامه درسي گنجانده نشده و اگر هر سه را دارند، فاقد مربي علاقه مند به انجام آزمايشات هستند و اگر هر چهار مورد وجود دارد، در امتحانات نهايي و کنکور سراسري به اين مهم بها داده نمي شود و سوالي از فعاليت هاي آزمايشگاهي طرح نمي گردد زيرا طراحان نيز خود به اين امر واقف اند که در مدارس ما دانش آموزان با کلمه آزمايش و آزمايشگاه بيگانه اند.
بنابراين در آموزش و پرورش ما دانش آموز تنها مطالبي را به خاطر مي سپارد که معلمش در امتحانات از او مي خواهد و معلم هم مطالبي را آموزش مي دهد که در امتحانات نهايي يا کنکور سراسري مطرح مي شود. بدين ترتيب سوالات کنکور سراسري الگوي تدريس مدرسان مي شود که در آن اثري از آزمايش و آزمايشگاه وجود ندارد.

مقدمه
افزايش تيراژ سالانه کتاب هاي کمک آموزشي و نمونه سوالات امتحانات نهايي و کنکور سراسري، بيانگر اين فاجعه است که تنها نوع و نحوه طرح اين سوالات به معلمان و دانش آموزان ما خط مي دهد و در اين ميان، برنامه درسي و محتواي کتاب هاي درسي، نقش چنداني در اين امر ندارد.
بررسي چند نمونه از اين گونه سوالات، عمق فاجعه را بيشتر نشان مي دهد زيرا قسمت اعظم آنها از سطوح اوليه يادگيري فراتر نمي روند و بيشتر، حافظه را مي سنجند تا خلاقيت را. بدون اغراق، اين گونه سوالات قاتل استعدادهاي دانش آموزان اند، زيرا ريشه کنجکاوي و خلاقيت، نوآوري، تحقيق و پژوهش را در آنها مي خشکانند.
دانش آموز علوم تجربي که بدون مشاهده حتي يک سلول در زير ميکروسکوپ- هرچند با رتبه بالا- از سد کنکور عبور مي کند، مسلما در نهايت، يک محقق يا پژوهشگر نخواهد شد.
سوالات کنکور سراسري ما متاسفانه از انتخاب دانش آموزان خلاق عاجزند و چه بسا دانش آموزان خلاق و نوآور را از راه يابي به دانشگاه ها محروم مي سازند.
به نظر مي رسد در نهايت بايد دست به دامن اداره کل سنجش و ارزشيابي آموزش و پرورش و همچنين سازمان سنجش و آموزش کشور شويم و از آنها عاجزانه طلب کنيم که با طرح سوالاتي از فعاليت هاي آزمايشگاهي، تحولي در روش تدريس و انجام آزمايشها توسط معلمان ايجاد کنند که در صورت تحقق اين امر، مسلما شاهد ظهور تغييرات زير در مدارس خواهيم بود.
* دانش آموزان و اولياي آنها خواستار انجام آزمايش ها توسط معلمانشان خواهند شد.
* معلمان براي ايجاد فضايي به نام آزمايشگاه يا تجهيز آن، به مديران مدارس فشار خواهند آورد.
* مديران مدارس ملزم به تجهيز آزمايشگاه و تعيين ساعت و مربي براي آن خواهندشد.
* دانش آموزان و اولياي آنها به مدارسي روي خواهند آورد که آزمايشگاه مجهزتري داشته باشد.
* آموزشگاه هاي آزاد نيز به آزمايشگاه مجهز شده و در تبليغات خود جهت جذب داوطلبان بيشتر، به تجهيزات آزمايشگاهي خود تکيه خواهند کرد.
و در نهايت دانش آموزان خلاق، پژوهشگر و علاقه مند به تحقيق، وارد جامعه و دانشگاه خواهند شد.

فضای یک آزمایشگاه استاندارد

فضای یک آزمایشگاه استاندارد شیمی باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

۱- حداقل ابعاد فضای آزمایشگاه با توجه به تجهیزات مورد نیاز، حدود ۲۰/۷متر در ۸۰/۱۰ متر (مساحت حدود ۷۸ متر مربع ) بر آورده می ‌شود.

۲- ارتفاع آزمایشگاه باید بین ۳ تا ۵/۳ متر باشد.

۳- آزمایشگاه دست کم دارای دو درب ورودی و خروجی باشد و محوطه درب‌ها به شعاع ۵/۱ متر خالی بماند.

۴- در نزدیکی جایگاه معلم، علاوه بر تخته سیاه یا وایت برد، یک میز آزمایشگاهی به ابعاد ۵/۱ متر در ۳ متر مجهز به لوله‌های تاسیساتی باشد. گزارش تخصصی

۵- علاوه بر محوطه آزمایشگاه، محل انبار مواد شیمیایی نیز در داخل آزمایشگاه در نظر گرفته شود….

این گرارش در ۱۰ صفحه تخصصی شامل چکیده و مقدمه و بدنه گزارش و نتیجه گیری و منابع و ماخذ  و به قیمت ۷۰۰۰ تومان می باشد.

برای خرید و دانلود این گزارش از لینک ذیل کلیک کنید

برای خرید این مقاله اینجا را کلیک کنید و اطلاعات خرید را تکمیل نمایید

افزودن یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

راه اندازی شده توسط همیار وردپرس